piątek, 5 kwietnia 2013

JAK USZYĆ ROLETĘ - TUTORIAL



Nawet się niespodziewałam, że roleta z wcześniejszych postów w 2 odsłonach spotka się z takim zainteresowaniem z Waszej strony. Dostałam sporo maili z prośbą o instrukcję jej wykonania.
Postanowiłam zatem napisać pierwszy swój tutorial.
Proszę jednocześnie Was o wyrozumiałość i gdyby było cokolwiek niejasne dajcie znać - doprecyzuję.
Niestety nie mogę zaprezentować jak po kolei to uszyć, gdyż roleta już wisi i cieszy moje oko.
Mam nadzieję, że uda mi się to zaprezentować na już istniejącej.

Chcąc sprawić sobie roletę do kuchni, dużo czytałam i oglądałam. Dostepne mechanizmy na rynku były drogie ( jak dla mnie) i roleta powstała na bazie bardzo prostej konstrukcji. Wzorowałam się na dawno wydanych segregatorow "Szycie jest proste".

Najpierw musimy zmierzyć okno, moje miało szerokość 144 cm i ustalić na ile poza okno ma wystawać roleta. Ja mam zapasy po 1 cm z każdej strony, ale było to podyktowane blisko wiszącymi szafkami ( inaczej nie otwierałyby się). Nastepnie jakie szerokie będą pojedyńcze rolety ( ja je zrobiłam na szerokość ram w oknie) i ile chce przegórdek.

Do rolety prezentowanej poniżej potrzebe na będą:
- drewienko ( ja mam 3 cm /3cm o długości naszej rolety, ja 146cm) na tyle grube aby można było z jednej strony wbić w nie gwoździe a z drugiej haczyki
- po 4 szt drewnianych patyków o grubości 1 cm:  o szer 91 cm oraz 55 cm
- haczyki do poprowadzenia sznurka 10 szt
- gwoździe 12 szt
- 2 szt haczyków do ściany
- kółeczka plastikowe
- sznurek

Kosz rolety z materiału z odzysku ( starte zasłony ) to jedynie koszt haczyków ok 1 zł za sztukę, patyki ok 10 zł, sznurek i tu nie pamiętam :-( a drewienko przymocowane do ściany mam od brata ze stolarnii, jednak gdyby trzeba było je kupić nie sadze żeby kosztowało więcej niź 10 zł. A jeszcze jedynie kółeczka - kupiłam całą paczkę w hurtowni koszt 13 zł ( ale starczy mi na 500 rolet :-)

Poniżej jest rysunek, który wykonałam w celu wyliczenia ile potrzebuje materiału.
Oczywiście zapasy na obłożenie możecie wziąć mniejsze lub większe. Zależy to od tego w jaki sposób chcecie wykonczyć brzegi.





Zaczełam od przygotowania drewienka, które mąż przymocował mi dościany i wkręcił haczyki w ten o to sposób



I wbił gwożdzie od góry aby na nich mogły trzymać sie poźniej przyszyte kółeczka i cała roleta
 Wbił mi teź do ściany haczyki na których po zrobieniu supełków podnosze roletę


Nastepnie przygotowujemy materiał.
Ja na ruloniki przeznaczyłam po 5 cm i na waleczki 1 cm było to w sam raz.

Wykrajamy materiał który nam wyszedł z obliczeń ( ja miałam 2 prostokąty: 94 /160 oraz 58/160)
i obszywamy brzegi po długości.
Nastepnie robimy ruloniki poprzez przeszycie materiału pozostawiając równe odstepy jeśli takie chciliśmy ( ja miałam 34 cm)
Górę wykończyłam tak:
Potem przyszywamy kółeczka po 2 na każdym patyczku, rownież na samym dole



 Pozostaje nam teraz jedynie przymocować sznurek i przeprść go przez wszystkie kółeczka i haczyki
Robimy to na 2 sznurki na roletę, które pożniej supłamy


 A tu prezentuję materiały, na których się wzorowałam








Mam nadzieje, że wyjasnilam to jasno. Gdyby była potrzeba moge jeszcze elementy obfotografować w bardziej dokładny spoób
Czekam na wszae dopytywania :-) z wielką niecierpliwością

27 komentarzy:

  1. Super opis, dziękuję bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No z nieba mi spadłaś z tym opisem. jakis tydzień temu własnie tego szukałam w necie bo mi sie marzy takie cudo w salonie. Może latem uszyję.
    Bardzo dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super że mój opis będzie pomocny, życze powodzenia w szyciu rolety. Gdyby podczas szycia wystaiły niespodzewane problemy pisz :-)

      Usuń
  3. Już pisałam, że zdolna z Cibie bestia? Cyba tak, i to niejednokrotnie :) Wszem i wobec ze znudzeniem powtarzam się - to prawda, prawda i jeszcze raz prawda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj oj aż się czerwienię, Bardzo Ci dziękuję !!! Ja tez uważam że jesteś mega zdolniacha :-)

      Usuń
  4. super pomysł i wykonanie:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. dziekuje Wszystkim za komentarze :-) Cieszę się że jesteście i zostawiacie po sobie slad :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Też uważam, że bardzo fajne, trafiłam tutaj z http://handmadekursytutoriale.blogspot.com/
    i przyznam, że jedyny opis od dłuższego czasu, który przykuł moją uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy szczególnie że to mój pierwszy kursik :-)

      Usuń
  7. Piękna roleta też o takie marzę ale nie mam możliwości u siebie przymocowania jej do ściany zastanawiam się czy mocowanie do okna też mogłoby być.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie bardzo wiem ja można by przymocować drewno do okna.. czy będzie się trzymać? jak potem umyc okno ? może trzeba coś innego wymyśleć , a może do sufitu ?

      Usuń
  8. Rewelacja....A ja od jakiegoś czasu główkowałam, jak taką roletę uszyć domowym sposobem. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę :-) Polecam się :-)

      Usuń
  9. Super roleta! Do tej pory jeszcze nie uszyłam takiej, a uwielbiam szyć dekoracje okienne, co również pokazuje na moim blogu :) Mam pytanie odnośnie tego postu: z jakiej książki korzystałaś? Mam jak na razie dwie pozycje, ale chyba w żadnej nie ma aż tak dokładnej instrukcji. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to nie książka , z dawnych czasów zostało mi sporo segregatorów kolekcjonerskich SEKRETY SZYCIA są tam różne tematyczne działy dotyczące szycia

      Usuń
  10. cudowne, właśnie czegoś takiego szukałam. Gorąco polecam wszelkim fankom domowych dekoracji typu "zrób to sam" Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Super pomysł, bo mechanizmy do rolet rzymskich są okropnie drogie :(
    a takie gotowe rolety to już majątek...

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetnie! Może skuszę się i niebawem uszyję synkowi do pokoju. Muszę tylko jakiś odpowiedni materiał kupić.
    Pozdrawiam, Katarynka

    OdpowiedzUsuń
  13. ja przymocowalam moja rolete do listwy takerem tasme rzep i do materialu przyszylam jest to latwe i mozna szybko zdjac do wyprania.

    OdpowiedzUsuń
  14. ja przymocowalam moja rolete do listwy takerem tasme rzep i do materialu przyszylam jest to latwe i mozna szybko zdjac do wyprania.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  16. Hej dziewczyny,
    Znam fajny sklep gdzie można tanio kupić drobiazgi potrzebne do zrobienia rolety. Znajdziecie też tutaj filmiki z instrukcją jak to zrobić. Naprawdę świetna strona.
    Podaję linka http://dorolet.com.pl/pl/9-system-lancuszkowy-akcesoria-dodatki-elementy-do-rolet-rzymskich
    http://dorolet.com.pl/pl/6-kompletne-systemy-mechanizmy-rolet-rzymskich-akcesoria

    OdpowiedzUsuń
  17. Super są :) ale to tyle pracy, że ja chyba cierpliwości bym nie miała. Takie drobne rzeczy jak pościel czy poduszkę czy zasłonę to uszyje ale roleta mnie trochę przeraża :( wstyd się przyznać ale zamówiłam już gotową bo materiał, który chciałam kupić musiał mieć taką specjalną osłonę przed słońcem a nie mogłam znaleźć w żadnej hurtowni u nas w mieście. Taką zamówiłam http://www.tekstylialand.pl/roleta-rzymska-z-tkanin-zaciemniajacych-typu-blackout-p-479.html oni mają u nas w mieście siedzibę więc mogłam pojechać i zobaczyć materiał na żywo.

    OdpowiedzUsuń
  18. Poproszę o link do strony hurtowni w której kupowałaś plastkiwe kółeczka. Potrzebuje ich do koronki irlandzkiej. Pozdrawiam Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  19. co to za hczyki? Gdzie je kupić, jak je wyszukać w allegro czy google?

    OdpowiedzUsuń